Zamierzenia marzec 2021

Zamierzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej dla dzieci 4,5-letnich
w grupie „Pszczółki” na miesiąc marzec 2021

Tydzień I – Zwierzęta z dżungli i sawanny

  • poznawanie, w sposób pośredni (filmy, albumy), zwierząt z innych stref klimatycznych (zwierzęta egzotyczne)
  • wyjaśnianie roli ogrodów zoologicznych.
  • poznawanie modelu kuli ziemskiej – globusa:
  • wskazywanie kontynentów, oceanów, mórz
  • zabawy z globusem, np. zabawa Palcem po świecie.
  • porównywanie wyglądu przedmiotów, zwierząt, roślin.
  • rozwijanie sprawności manualnej poprzez uczestnictwo w zabawach (np. z zastosowaniem klamerek, spinaczy) oraz poprzez podejmowanie działalności plastycznej
  • odróżnianie druku od pisma
  • wykonywanie ćwiczeń grafomotorycznych

Tydzień II – „Zwierzęta naszych pól i lasów

  • zachęcanie do obserwowania przyrody w różnych porach roku, w różnych miejscach i w różnym czasie.
  • poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm)
  • obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni (zdjęcia, obrazki, filmy), łąki wiosną; zwracanie uwagi na rośliny i zwierzęta tam żyjące
  • poznawanie wybranych owadów i ich roli w rozwoju roślin
  • wyjaśnianie pojęć: ptaki, ssaki, owady.
  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym
  • tworzenie kolekcji, porządkowanie elementów według jednej cechy: najpierw te, które widzimy – kolor, wielkość, kształt, grubość, a potem według niewidocznych cech, np. przeznaczenia, smaku
  • klasyfikowanie tych samych obiektów wielokrotnie, każdorazowo według innych cech.

Tydzień III – „ Marcowa pogoda”

  • poznawanie oznak nadchodzącej wiosny
  • uroczyste powitanie wiosny – poznawanie wybranych obrzędów ludowych związanych z tym dniem
  • obserwowanie zmieniających się warunków pogodowych; poznawanie składników pogody: temperatura, wiatr, opady, ciśnienie; poznawanie przyrządów służących do pomiaru składników pogody (np. wiatromierz itp.)
  • poznawanie kalendarza pogody – systematyczne jego prowadzenie.
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku.
  • rozumienie konieczności spożywania owoców i warzyw.
  • nazywanie pokarmów koniecznych do utrzymania zdrowia.
  • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
  • rozumienie potrzeby dbania o prawidłową postawę ciała

Tydzień IV – „Wiosenne przebudzenia”

  • obserwowanie zmian zachodzących przed zbliżającą się wiosną (przedwiośnie) – coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu, lodu, pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy), powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), kwitnienie wierzby i leszczyny; pojawianie się paków na drzewach i krzewach
  • poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin (światło, temperatura, wilgotność)
  • obserwowanie, w sposób lub pośredni (filmy, książki), prac wiosennych na działkach i w polu
  • poznawanie etapów rozwojowych np. żaby, motyla.
  • zachęcanie do uprawy roślin doniczkowych w sali, w domu – dbanie o nie: umieszczania w nasłonecznionym miejscu, podlewania, rozsadzania itp.
  • poznawanie właściwości fizycznych: lodu, śniegu, wody, powietrza, piasku, gliny, węgla kamiennego i soli kamiennej
  • wspólne przeprowadzanie eksperymentów; wyciąganie wniosków
  • poznawanie przyborów, narzędzi potrzebnych do obserwowania i badania otoczenia, np. lupy, lornetki, mikroskopu.
  • wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich.
  • dostrzeganie symetrii w otoczeniu (np. w budowie ciała człowieka, zwierząt – motyle, ptaki, przedmiotów – parasol itp.).
  • dbanie o estetykę prac plastycznych i otoczenia, w których powstają.
  • reagowanie ruchem na zmiany tempa, dynamiki utworu oraz wysokości dźwięków (dźwięki wysokie, średnie, niskie).
Skip to content