„Czym skorupka za młodu nasiąknie…”czyli o kompetencjach kluczowych w edukacji przedszkolnej...
Jak kształtujemy kompetencje kluczowe w Przedszkolu Samorządowym nr 2 w Świątnikach Górnych
Ustanowiono 8 kompetencji kluczowych, które stanowią połączenie wiedzy, umiejętności i postaw uważanych za niezbędne dla potrzeb samorealizacji i rozwoju osobistego, aktywnego obywatelstwa, integracji społecznej oraz zatrudnienia.
Każdy obywatel potrzebuje szerokiego wachlarza kompetencji kluczowych, by łatwo przystosować się do zmieniającego się świata, w którym zachodzą rozliczne, wzajemne powiązania ( Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18.12.2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie).
1. Porozumiewanie się w języku ojczystym
2. Porozumiewanie się w językach obcych
3. Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne
4. Kompetencje informatyczne
5. Umiejętność uczenia się
6. Kompetencje społeczne i obywatelskie
7. Inicjatywność i przedsiębiorczość
8. Świadomość i ekspresja kulturalna
Naturalne procesy rozwojowe, jakim podlega dziecko w okresie przedszkolnym, pozwalają na jego stymulację w kierunku kształtowania kompetencji kluczowych.
Podstawami poszczególnych kompetencji kluczowych jest rozwój mowy, zabawa jako podstawowa aktywność dziecka, ciekawość i zadawanie pytań. W wieku przedszkolnym zabawa jest podstawową aktywnością dziecka, źródłem wiedzy o świecie, identyfikatorem postaw moralnych, podstawą do rozwoju słownictwa oraz rozwoju intelektualnego, okazją do zawierania relacji społecznych, źródłem wiedzy i umiejętności.
I. POROZUMIEWANIE SIĘ W JĘZYKU OJCZYSTYM
to zdolność do komunikowania się dziecka w środowisku przedszkolnym z dorosłymi i innymi dziećmi.
Przykładowe działania przedszkola: Codzienne wspomaganie rozwoju mowy dziecka poprzez:
– słuchanie utworów literackich,
– stwarzanie sytuacji do wypowiedzi dzieci,
– nauka wierszy, ról, występy artystyczne
– zabawy logopedyczne,
– umożliwienie dzieciom korzystania z biblioteki przedszkolnej,
– wprowadzanie liter, ćwiczenia analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej,
– udział dzieci w spektaklach teatralnych.
II. POROZUMIEWANIE SIĘ W JĘZYKACH OBCYCH
polega na wprowadzaniu zabaw językowych, używaniu prostych zwrotów w języku obcym w codziennych sytuacjach w czasie pobytu w przedszkolu.
Przykładowe działania przedszkola
– dzieci uczestniczą w zajęciach języka angielskiego 2 x w tygodniu,
– poznają i utrwalają podstawowe słowa i zwroty w języku angielskim,
– uczestniczą w grach i zabawach ruchowych,
– śpiewają i ruchem interpretują treść piosenek, wierszyków, rymowanek, układają historyjki obrazkowe.
III. KOMPETENCJE MATEMATYCZNE i PODSTAWOWE KOMPETENCJE NAUKOWO-TECHNICZNE na etapie wychowania przedszkolnego realizowane są w postaci rozwijania i wykorzystywania myślenia matematycznego oraz wprowadzenia zagadnień rytmu i następstwa czasu odnoszą się do opanowania, wykorzystywania i stosowania wiedzy oraz sposobów i metod objaśniających świat przyrody
Przykładowe działania przedszkola:
– zabawy w przeliczanie, klasyfikowanie, mierzenie, ważenie,
– orientacja w schemacie ciała, przestrzeni, na kartce
– porównywanie liczebności zbiorów
– obserwacje zjawisk atmosferycznych i przyrodniczych
– prowadzenie kalendarza pogody
– prowadzenie hodowli roślin w salach, w ogrodzie przedszkolnym
– eksperymentowanie, doświadczanie z mikroskopem, lupą, udział w zajęciach Mali naukowcy, poznawanie podstawowych praw fizycznych i chemicznych
– zabawy w kącikach majsterkowicza, udział dzieci w zajęciach z Robotyki
– zabawy wizualizacyjno-przestrzenne.
IV. KOMPETENCJE INFORMATYCZNE
to podejmowanie samodzielnej aktywności poznawczej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii
Przykładowe działania przedszkola
– wykorzystywanie narzędzi multimedialnych w pracy edukacyjnej
– komputerów, tablicy multimedialnej, programów komputerowych, magnetofonu, Internetu,
– nauka kodowania przez zabawę
– realizacja zajęć na temat bezpieczeństwa w sieci.
V. UMIEJĘTNOŚĆ UCZENIA SIĘ – przedszkole to pierwsze doświadczenie dziecka z uczeniem się, świadomym i ukierunkowanym na osiągnięcie konkretnych celów poprzez odpowiedni dobór metod i form pracy indywidualnej i zespołowej
Przykładowe działania przedszkola:
– przedszkole uczy dzieci gospodarować czasem przeznaczonym na zabawę, naukę, odpoczynek, wdraża do współpracy, odpowiedzialności samodzielności i samoceny,
– umiejętność uczenia się kształtowana jest poprzez realizację wszystkich obszarów podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
– podczas zajęć badawczych, samodzielnego doświadczania, pracy metodą projektu dzieci uczą się obserwacji i wyciągania wniosków, korzystają z tradycyjnych i nowoczesnych źródeł wiedzy.
VI. KOMPETENCJE SPOŁECZNE I OBYWATELSKIE – w wieku przedszkolnym dziecko na miarę swoich możliwości wychodzi poza obszar swojej rodziny i poznaje dalsze otoczenie, różne społeczeństwa, środowiska, różnorodność zachowań i postaw
Przykładowe działania przedszkola:
– organizowanie sytuacji edukacyjnych zapoznających dzieci z rodziną, historią okolicy przedszkola, miasta, kraju,
– zwracanie uwagi na stosowanie zwrotów grzecznościowych, kulturalne zachowanie podczas różnych sytuacji, uroczystości,
– organizowanie uroczystości z okazji świąt rodzinnych i państwowych,
– uczenie tolerancji dla odmienności rasowej, fizycznej,
– eliminowanie postaw społecznie niepożądanych,
– ustalanie wspólnie z dziećmi kodeksów grupowych,
– organizowanie na terenie przedszkola akcji charytatywnych i społecznych na rzecz ludzi i zwierząt poszkodowanych przez los i chorych,
– współpraca z klubami seniora, młodzieżą z liceum, zorganizowanie tygodnia aktywności zawodowej rodziców,
– organizowanie spacerów, i wycieczek do miejsc użyteczności społecznej.
VII. INICJATYWNOŚĆ I PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ – kompetencje te należy rozumieć jako zdolność do wcielania pomysłów w czyn
Przykładowe działania przedszkola:
– podczas wszystkich działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych organizowanie warunków do samodzielnego eksplorowania świata, eksperymentowania, doświadczania,
– codzienne zabawy w kącikach zainteresowań i na terenie aktywnego korytarza,
– realizacja tematycznych projektów i projektów kulinarnych,
– codzienne zabawy na placu zabaw, organizacja zabaw zespołowych uczących współodpowiedzialności i współpracy,
– udział dzieci w zawodach sportowych, konkursach plastycznych, teatralnych, muzycznych, na grę matematyczną.
VIII. ŚWIADOMOŚĆ I EKSPRESJA KULTURALNA – to zdolność twórczego wyrażania doświadczeń i emocji za pośrednictwem muzyki, plastyki, dramy, zabaw teatralnych
Przykładowe działania przedszkola
– codzienne organizowane i swobodne zabawy plastyczne z wykorzystaniem różnorodnych technik, – udział dzieci w konkursach plastycznych, muzycznych, tanecznych,
– organizowanie wystaw prac plastycznych, tworzenie dekoracji do wystroju Sali i korytarza,
– zabawy muzyczne i taneczne, słuchanie muzyki, ilustrowanie muzyki, odtwarzanie ruchem,
– tworzenie przez dzieci instrumentacji muzycznych, zajęcia muzyczno-rytmiczne,
– udział w uroczystościach z udziałem dzieci jako aktorów, zorganizowanie dla dzieci kącików teatralnych,
– tworzenie scenografii do przedstawień,
– organizacja koncertów muzycznych i przedstawień na terenie przedszkola,
– udział dzieci np. w spektaklach teatralnych, warsztatach muzealnych, zajęciach w bibliotece,
Dyrektor Przedszkola
mgr Lilla Waśniowska